jak zrobić kod kreskowy na produkt

EAN, czyli jak zrobić kod kreskowy na produkt?

Oznaczenia kreskowe (paskowe) usprawniają identyfikację towarów w biznesie handlowym lub logistycznym. Wydaje Ci się, że przygotowanie systemu z pulą kodów jest bardzo trudne? Przeczytaj nasz tekst, by dowiedzieć się, jak zrobić kod kreskowy na produkt.

W XXI wieku kody kreskowe są chętnie wykorzystywane w organizacjach biznesowych, w tym np. w firmach działających w logistyce oraz handlu detalicznym i hurtowym. Jeszcze w latach siedemdziesiątych ubiegłego stulecia powstawały pierwsze systemy służące do tworzenia oraz odczytywania kodów. Jak zrobić kod kreskowy na produkt

Kody kreskowe są stosowane nie tylko w Polsce

Kody kreskowe zostały wprowadzone praktyce w latach 70. ubiegłego wieku, ale koncepcja ta jest znacznie starsza. Została ona opracowana jeszcze w czasach Wielkiego Kryzysu, kiedy to harvardzki student zamieścił taką koncepcję w pracy magisterskiej. W 1952 roku przyznano pierwszy patent na kod kreskowy, a w latach 70. powstały organizacje branżowe, który zaczęły zajmować się zagadnieniem praktycznego wykorzystania kodu kreskowego w biznesie.

O tym, jak ważną rolę pełnią kody kreskowe, dobrze świadczy fakt, że na rynku światowym ich użycie reguluje międzynarodowa organizacja, czyli Europejski System Kodowania Towarów EAN (European Article Numbering). Polska została włączona do tego systemu w 1990 r., w czasie budowania gospodarki wolnorynkowej. W 2005 roku organizacja ta przyjęła nową nazwę: GS1. W tym czasie zmieniła się nazwa polskiej instytucji: Centrum Kodów Kreskowych zostało przemianowane na GS1 Polska.

Normy te określają, jak zrobić kod kreskowy na produkt.

Kody kreskowe — jakie jest ich zastosowanie w branży handlowej i nie tylko?

Mogłoby się wydawać, że unikalne kody kreskowe są stosowane przede wszystkim w handlu detalicznym. Taki stan rzeczy nie powinien nikogo dziwić, ponieważ głównie podczas zakupów w supermarkecie spotykamy się z tego typu oznaczeniami.

Taki stan rzeczy nie oznacza jednak, że jest to jedyny możliwy sposób ich zastosowania. Wręcz przeciwnie; praktyka pokazuje, że kody kreskowe chętnie wykorzystuje się również w takich sytuacjach jak np.:

  • sprzedaż — wyposażenie produktów w kody kreskowe sprawia, że możliwe jest ich szybkie skanowanie przez sprzedawcę. Ponadto, klienci mogą zeskanować swój produkt w automatycznych punktach kasowych,
  • karty lojalnościowe — dzięki tego typu oznaczeniom możliwe jest stworzenie sprawnego systemu lojalnościowego dla stałych klientów, który będzie zawierał informacje na temat promocyjnych cen produktów oraz przysługujących promocji,
  • karty podarunkowe — podobnie jak ma to miejsce w przypadku produktów oraz programów lojalnościowych, można kodować również bony itp. Dzięki temu sprzedawca, poprzez użycie systemu komputerowego, w krótkim czasie otrzyma informację, czy danemu klientowi należy się promocyjna opłata za towar,
  • branża kurierska — kody kreskowe umożliwiają szybką lokalizację danego produktu (przesyłki). Jako klient czekający na dostawę paczki otrzymujesz maila z informacją, że produkt został już wysłany z centrum dystrybucyjnego? Jeżeli tak, to musisz wiedzieć, że jest to możliwe w dużym stopniu właśnie dzięki systemom kodów kreskowych,
  • księgowość — jest to chyba najmniej oczywisty sposób zastosowania kodów… co nie oznacza, że nie jest to ważna kwestia. Wręcz przeciwnie: z użyciem opisywanego rozwiązania można oznaczyć np. elementy wyposażenia firmowego (stoły, biurka, krzesła itp.). Jest to bardzo przydatne szczególnie w przypadku dużych firm.

Tak liczne możliwości zastosowania sprawiają, że warto wiedzieć, jak zrobić kod kreskowy na produkt.

Jak zrobić kod kreskowy na produkt? Podpowiadamy, co jest potrzebne

Jeśli zdecydowałeś się na stworzenie oznaczeń we własnym zakresie, musisz wiedzieć, jak zrobić kod kreskowy na produkt. Zanim przystąpisz do tego działania, musisz zaopatrzyć się w niezbędne wyposażenie. Ważne są m.in.:

  • etykiety samoprzylepne — muszą one mieć odpowiednią wielkość. Oprócz tego trzeba brać pod uwagę rodzaj powierzchni produktu lub opakowania, na którym będą naklejane,
  • drukarka — do realizacji tego zadania konieczny jest zakup drukarki, która umożliwi tworzenie etykiet z kodami kreskowymi. Niestety, nie wszystkie standardowe urządzenia biurowe będą w stanie uporać się z tym zadaniem. Ponadto, w przypadku firm produkcyjnych itp. trzeba mieć na uwadze, by drukarka była dostosowana do pracy w trudnych warunkach oraz odporna na uszkodzenia mechaniczne,
  • skaner służący do odczytu kodów kreskowych — ważne jest, by urządzenie to było proste w obsłudze oraz poręczne. Dlaczego? Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta: skanery wykorzystuje się np. podczas codziennej pracy na hali magazynowej, często w pośpiechu, co oznacza, że sprzęt ten musi być wygodny w obsłudze oraz intuicyjny.

Oprócz tego należy wyposażyć się w oprogramowanie komputerowe służące do odczytu kodów kreskowych oraz tworzenia na tej podstawie bazy danych. Obecnie od tego typu platformy komputerowej oczekuje się, by zapewniało ono dostęp online, było dostępne na urządzeniach mobilnych itp.

Jeśli jesteś przedsiębiorcą i wiesz, jak zrobić kod kreskowy na produkt, to bardzo dobrze. Jak się okazuje, jest to rozwiązanie, które może przydatne w podmiotach z różnych branż. Może zostać ono zastosowane w logistyce czy handlu, ale także oznaczeniu firmowego majątku itp. Taki stan rzeczy oznacza, że kody — o ile cały system jest odpowiednio wdrożony — mogą być realnym wsparciem podczas prowadzenia biznesu.



Zobacz także:
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Previous Article
żółcień pomarańczowa

Żółcień pomarańczowa E110 – w jakich produktach się znajduje? 

Next Article
e211

E211, czyli benzoesan sodu: właściwości, zastosowanie, szkodliwość