kod kreskowy

Kod kreskowy na opakowaniach – jak sprawdzić, co zawiera?

Kod kreskowy to oznaczenie, które można spotkać na co dzień podczas wizyty w większości sklepów. Jest to czasem niedoceniane, ale w gruncie rzeczy bardzo ważne rozwiązanie. Co warto wiedzieć na ten temat? Przeczytaj tekst, by poznać odpowiedź.

Kod kreskowy to niepozorne, ale niezwykle użyteczne rozwiązanie. Pozwala ono – za pomocą czytnika RFID, z którego użyciem skanuje się produkty – na automatyczny import oraz odczyt danych dotyczących poszczególnych produktów. Z tego powodu systemy kodów wykorzystuje się w przedsiębiorstwach z różnych branż, w tym np. sklepach spożywczych, magazynach czy centrach dystrybucyjnych.

Krótka historia kodów kreskowych

Kody kreskowe produktów to rozwiązanie, które nie jest tak nowe, jak mogłoby się nam wydawać. W rzeczywistości bowiem jego początków upatruje się… na początku lat trzydziestych ubiegłego stulecia, kiedy to Wallace Flint – amerykański student z Uniwersytetu Harvarda – opisał koncepcję kodów jako sposób na usprawnienie codziennej działalności placówek handlowych. Zaproponował on, jak zrobić kod kreskowy na produkt oraz jak go odczytać.

Rzecz jasna, od stworzenia koncepcji teoretycznej do wdrożenia tego pomysłu w życie musiało minąć jeszcze wiele lat, ponieważ ówczesna technologia nie pozwalała na wdrożenie systemu na dużą skalę. Już w latach 40. XX w. zaczęto prowadzić analizy w celu stworzenia odpowiednich rozwiązań. Badania te miały miejsce głównie ośrodkach działających na terenie USA i Kanady. Były to badania z prawdziwego zdarzenia, a ich efektem okazało się wprowadzenie rozwiązania o zastosowaniu komercyjnym w 1974 r. Jeśli chodzi o kod kreskowy, kraje z całego świata zaczęły wprowadzać to rozwiązanie w następnych latach.

Kod kreskowy niejedno ma imię

Trzeba mieć na uwadze, że pod pojęciem „kod kreskowy” kryje się wiele różnych systemów szacuje się, że może być ich nawet kilkaset. Zasadniczo jednak w powszechnym wykorzystaniu jest nie więcej niż kilkanaście lub kilkadziesiąt z nich. Aby prawidłowo korzystać z tych oznaczeń, warto zapoznać się z takimi kwestiami dotyczącymi tego, jak odczytać kod kreskowy. Według ogólnego podziału wyróżnia się następujące rodzaje oznaczeń:

  • kody jednowymiarowe – jest to najbardziej rozpowszechniony typ oznaczeń. Jego budowa jest dość prosta i zapewne spotkałeś się z nią niejeden raz, robiąc zakupy w sklepie. Kod kreskowy w wersji jednowymiarowej składa się z kresek i spacji ułożonych równolegle. Jeśli chodzi o oznaczenia jednowymiarowe (1D), to wyróżnia się wśród nich m.in. GS1 Code 128, kod typu EAN 13 czy Code 39);
  • kody dwuwymiarowe – jest to unowocześniona wersja oznaczeń jednowymiarowych. Od swoich mniej rozbudowanych odpowiedników różni się ona m.in. tym, że występuje na niej kilka linii kodu. Są one rozmieszczone jedna nad drugą (kody dwuwymiarowe piętrowe). Rzadziej spotykanym rozwiązaniem jest zastosowanie znaków alfanumerycznych, tj. cyfr i liter. Takie oznaczenie określa się jako tzw. kod dwuwymiarowy matrycowy lub 2D. Wśród nich można wyróżnić np. PDF 417, Data Matrix oraz coraz popularniejszy w ostatnich latach QR Code;
  • kody kreskowe wielowymiarowe – jest to bez wątpienia najbardziej rozbudowana wersja oznaczeń, która oprócz liter czy cyfr zawiera także takie elementy jak np. nagranie głosowe, czy identyfikacja wizualna.

Kody kreskowe znacznie usprawniają procesy zarządzania łańcuchem dostaw, gromadzenia danych oraz inwentaryzacji, co pozwala na oszczędność czasu i zasobów. Dzięki swojej uniwersalności i łatwości odczytu, kody kreskowe stały się nieodzownym elementem współczesnej logistyki i sprzedaży. Warto jednak zwracać uwagę na rozwój technologii, takich jak kody QR, które oferują większą pojemność informacji i dodatkowe możliwości, choć obecnie kody kreskowe wciąż pozostają dominującym standardem.

Podkreślają komentatorzy z portalu magazynprzedsiebiorcy.pl

Zastosowanie kodów w codziennej działalności przedsiębiorstw – co umożliwia identyfikacja kodu?

Praktyka pokazuje, że kody kreskowe wykorzystuje się na co dzień ma to miejsce w szczególności w firmach zajmujących się handlem (zarówno detalicznym, jak i hurtowym), a także w szeroko pojętej branży logistycznej. Poniżej przedstawiono jedynie niektóre spośród wszystkich procesów zachodzących w firmach, w których kod kreskowy produktu (kod producenta) okazuje się użyteczny:

  • inwentaryzacja – kody są niezwykle przydatne podczas identyfikacji towarów. Może być to niezwykle przydatne w przypadku dużych powierzchni magazynowych. Dzięki czytnikowi kodów kreskowych można w znacznie krótszym czasie zebrać informacje na temat stanu ilościowego poszczególnych produktów (artykułów żywnościowych, ubrań itp.);
  • kompletowanie zamówień oraz przygotowanie ich do wysyłki – jest to niezbędne np. w centrach dystrybucyjno-logistycznych;
  • obsługa gospodarki magazynowej – dzięki zastosowaniu etykiet z kodami możliwe jest szybkie sprawdzenie, jaka ilość towaru znajduje się obecnie na magazynie. Dzięki temu usprawniona zostaje komunikacja firmy z kontrahentami.

Z powyższych informacji wynika jasno, że odpowiednio wdrożony system kodów kreskowych pozwala firmom na optymalizację działalności. Użycie skanera kodów kreskowych oznacza usprawnienie pracy osób odpowiedzialnych m.in. za inwentaryzację czy obsługę magazynu.

Czasem może wydawać się, że kody sprawdzają się wyłącznie w logistyce. Tymczasem, możliwości zastosowania są znacznie szersze. Przykładowo, omawiane rozwiązanie stosuje się również w branży przemysłowej czy produkcyjnej. W przypadku tej ostatniej można wykorzystać system numerowy identyfikacji produktów do rejestracji czasu pracy szeregowych pracowników.

Nie tylko kod kreskowy – co jeszcze jest potrzebne, by wdrożyć system oznaczeń w przedsiębiorstwie?

Aby można było czerpać korzyści z rozwiązania, jakim jest system kodów kreskowych, należy pamiętać, że niezbędne jest zaopatrzenie się w cały zestaw urządzeń. Jak zrobić kod kreskowy? Poniżej zostały przedstawione elementy, które stanowią absolutną podstawę:

  • samoprzylepne etykiety – należy dobrać rodzaj w zależności od tego, na jakiej powierzchni będą one umieszczane (w zależności od indywidualnych potrzeb niezbędne mogą być etykiety do drewna, plastiku, metalu itp.);
  • drukarka, która jest przystosowana do drukowania etykiet z kodami – powinna mieć ona np. możliwość zastosowania kalki barwiącej;
  • skaner (czytnik/kolektor danych) – jest to niewielkie, zasilane przez baterie lub akumulator urządzenie, za pomocą którego możemy odczytać różne typy kodów kreskowych;
  • program komputerowy, dzięki któremu można odczytać i przetworzyć dane zeskanowane z pomocą skanera.

Nie powinno nikogo dziwić, że kod kreskowy to system, który jest stosowany w działalności firm. Taki stan rzeczy wynika stąd, iż opisywane rozwiązanie oznacza m.in. oszczędność czasu (skanowanie danych oraz ich odczyt nie należą do czasochłonnych zadań) oraz minimalizację ryzyka popełnienia błędów – import danych sprawia, że spada ryzyko popełnienia błędów wynikających z nieuwagi. Oprócz tego ich stworzenie nie jest zadaniem kosztownym.



Zobacz także:
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Previous Article
z czego jest żelatyna

Z czego jest żelatyna? Poznaj właściwości i zastosowanie tego produktu

Next Article
z czego jest ocet

Z czego jest ocet? Poznaj różne rodzaje octu